Αναλυτικό πρόγραμμα Ορθόδοξης Χριστιανικής Αγωγής (θρησκευτικών) της Δ τάξης του Δημοτικού Σχολείου.

loading...

Φόρτωση περιεχομένων ...


Εμφάνιση ολόκληρου του εγγράφου 

Άρθρο 1 "Αναλυτικό Πρόγραμμα Ορθόδοξης Χριστιανικής Αγωγής (Θρησκευτικών) της Δ τάξης του Δημοτικού Σχολείου. ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΟΡΘΟΔΟΞΗΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ (ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΩΝ) Δ ΤΑΞΗΣ ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Α ΤΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ Εισαγωγή σε έννοιες, παραστάσεις [...]"
1.  
    ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΟ ΧΑΜΕΝΟ ΠΡΟΒΑΤΟ Η παραβολή για το χαμένο πρόβατο. Η ζωή του ανθρώπου είναι μία πορεία που αρχίζει με μικρά δύσκολα βήματα. Γι αυτό και ονομάστηκε Πρωτόκλητος. Λουκ. 15, 1 -7. «Ιεραποστολή» Η. Βουλγαράκης. Ησαΐα 40, 3-5. Βοηθούν η οικογένεια, ο ιερέας της ενορίας, το σχολείο. . Η Παναγιά, Μητέρα των παιδιών όλου του κόσμου, έχει πάντα την αγκαλιά της ανοιχτή (Πλατυτέρα - εικόνα) και μας καλεί κοντά της, στη συντροφιά με το Χριστό και τους αγίους. Πηγή: Να κατανοήσουν τη συμβολή του Αποστόλου Ανδρέα στον εκχριστιανισμό των Ελλήνων. Να γνωρίσουν το γεγονός της Πεντηκοστής και τη σημασία του στη μακρά πορεία της Εκκλησίας. Να νιώσουν το Άγιο Πνεύμα ως οδηγό, παράκλητο και δύναμη που ενώνει τους Χριστιανούς.
2.  
    ΓΙΑ ΠΟΥ ΜΕ ΤΟ ΚΑΛΟ; Αφήγηση περιστατικού, που να αναφέρεται στις εκφράσεις: «Για πού με το καλό;», «Για που το βαλες;» κ.τ.λ. Κάθε κίνηση έχει κάποιο σκοπό (το πλοίο κάποιο λιμάνι, το αεροπλάνο το αεροδρόμιο, το διαστημόπλοιο το φεγγάρι κ.τ.λ.). «Ετοιμάστε το δρόμο. Έρχεται ο Κύριος». Ο Ιωάννης δείχνει το σωτήρα Χριστό και μιλάει στους ανθρώπους για αυτόν. Πηγή: Λουκ. 1,5-17 Ιωάν. 1, 23-30. Πραξ. 2, 42-47 και 4, 32-37. Να κατανοήσουν πως αιτία της αλλαγής της ζωής των χριστιανών ήταν (και είναι) το νέο περιεχόμενο που δίνει σ αυτήν ο Χριστός. Να προσεγγίσουν το βαθύτερο νόημα της αγάπης: Ξεπερνώ τον εαυτό μου για να συναντήσω τους άλλους. Να εκτιμήσουν τη σημασία της χαράς ως αναπόσπαστου στοιχείου της νέας ζωής.
3.  
    ΑΓΚΑΘΙΑ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ Η παραβολή των ζιζανίων. Έμφαση στην ανάγκη να κρατούν γερά ο ένας το χέρι του άλλου, για να μην πέσουν και να αλληλοστηρίζονται στο ανέβασμα. Βασιλειών Γ 19, 5-8 Λάβετε φάγετε. . . Ματθ. 21, 1-11 Μαρκ. 11, 1-11 Λουκ. 19, 28-38 Ιωάν. 12, 12-19. Κοσμάς ο Αιτωλός. Ματθ. 13, 24-30. Να συνειδητοποιήσουν ότι ο Χριστός δεν εγκαταλείπει όσους χάνουν το δρόμο στη ζωή. Να ελπίζουν πάντα στη στοργή και τη συμπαράσταση του Χριστού σε κάθε περιπλάνηση της ζωής των. Να κατανοήσουν ότι η προσκόληση στα υλικά αγαθά αποτελεί εμπόδιο στο να ακολουθήσουμε το δρόμο του Χριστού. Να συνειδητοποιήσουν ότι η συμπόρευση με το Χριστό είναι δύσκολη (στενός δρόμος) αλλά φέρνει χαρά. Να καταλάβουν ότι τα εμπόδια στη ζωή του ανθρώπου είναι σύνηθες φαινόμενο. Να κατανοήσουν ότι η υπερνίκηση των εμποδίων πρέπει να γίνεται με προσοχή και την κατάλληλη στιγμή. Να διακρίνουν στη ζωή το καλό από το κακό.
4.  
    ΕΓΩ ΕΙΜΑΙ Η ΟΔΟΣ Η σημασία της οδού (δρόμου) για τη ζωή των ανθρώπων. Ο Χριστός λέει: «Εγώ είμαι η οδός: Ύμνος: Από τα εγκώμια. ΜΕΡΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ. Ιωαν. 14,6.
5.  
    ΑΚΟΥΡΑΣΤΟΣ ΟΔΟΙΠΟΡΟΣ Ο Σαύλος παίρνει το όνομα Παύλος. Όλα αυτά κάνουν ασφαλή την πορεία. Μεταφέρει παντού το χαρούμενο μήνυμα (Ευαγγέλιο) της απέραντης αγάπης του Θεού. Η ομάδα ακολουθεί, μαθαίνει και εκπαιδεύεται. Να ενθαρρυνθούν να επισκέπτονται εξωκλήσια της περιοχής των, να φροντίζουν για την καθαριότητα, τον ευπρεπισμό και τη διαφύλαξή τους. Μαρκ. 1,16-20, Ματθ. (5,11-2) (8,23-27) (12,1) (17,1). ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣΝα γνωρίσουν πλευρές από τη ζωή και το οδηγητικό έργο και λόγο του Χριστού. Να αισθανθούν σιγουριά στη συναναστροφή τους με τους πνευματικούς οδηγούς τους (γονείς, ιερείς, δασκάλους, άλλα πρόσωπα). Να γνωρίσουν τα κύρια στοιχεία της ετοιμασία περιφοράς και προσκύνησης του Επιταφίου. Να διαισθανθούν ότι στην Εκκλησία ζούμε κιόλας μέσα στον καινούριο κόσμο, στη Βασιλεία του θεού. Να γνωρίσουν το γεγονός της Ανάστασης. Να αισθανθούν σεβασμό και οικειότητα προς τους αδελφούς τους αγίους της Εκκλησίας που έδειξαν το δρόμο. Να γνωρίσουν ότι ο θεός κατευθύνει τους ανθρώπους στο σωστό δρόμο με πνευματικούς οδοδείχτες. Να γνωρίσουν την αποστολή και το κήρυγμα του Προδρόμου. Να αποκτήσουν σιγουριά και θάρρος για την πνευματική τους πορεία και χαρά γι αυτήν. Να αποκτήσουν μια γενική εικόνα για τους τόπους που έζησε ο Χριστός και για άλλα σχετικά στοιχεία. Να γνωρίσουν το λόγο του Χριστού «Εγώ είμαι η Οδός». Να ενθαρρυνθούν στην άσκηση εφαρμογής τέτοιων κανόνων. «Αγαπάτε αλλήλους» (Ιωάν. 12, 34). «Αγαπάτε τους εχθρούς σας» (Ματθ. 5, 44). «Όπως θέλετε να σας συμπεριφέρονται οι άνθρωποι, έτσι να τους συμπεριφέρεστε και εσείς» (Λουκ. 6, 31). «Αν συγχωρείτε τους άλλους θα συγχωρεί και εσάς ο θεός» (Ματθ. 6, 14). ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Β Ο ΧΡΙΣΤΟΣ ΕΙΝΑΙ Η ΟΔΟΣ Ο Χριστός είναι η «οδός» που φέρνει τους ανθρώπους σε επικοινωνία με το θεό και τους συνανθρώπους τους. ΜΕΡΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
6.  
    ΝΑ ΓΙΝΟΥΜΕ ΟΛΟΙ ΕΝΑ Η Εκκλησία εύχεται «Υπέρ της των πόντων ενώσεως» (Θεία Λειτουργία). Η θεραπεία του Παραλυτικού της Βιθεσδά. Η ζωή του Μοναστηριού (προσευχή, εργασία). Ενωμένοι οι πιστοί: Η προσφορά των Μοναστηριών στην εκκλησιαστική, εθνική και πολιτιστική μας ζωή. Εικόνα της οικοδομής (Εφεσ. 2, 20-22) με το Μυστήριο της ζωής, τη Θεία Ευχαριστία. ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣΝα γνωρίσουν πως η μαρτυρία του Ευαγγελίου είναι αποστολή όλων των Χριστιανών σε κάθε τόπο και χρόνο. Να αισθανθούν την ιερότητα του χώρου των Μοναστηριών (τόπος προσκυνήματος). Να εκτιμήσουν την προσφορά των Μοναστηριών. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΕ ΚΙΝΔΥΝΟΙ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΑ ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ Ο Χριστός επισημαίνει τα εμπόδια και τους κίνδυνους της ζωής και υποδεικνύει τους τρόπους για την αντιμετώπισή τους. Να εκτιμήσουν την προσφορά των Ιεραποστόλων. ΜΕΡΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟΧΟΙΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ. Να γνωρίσουν στοιχεία από την Ιστορία της Ορθόδοξης Ιεραποστολής στην Ασία και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των εκεί αδελφών. Να γνωρίσουν στοιχεία από την Ιστορία της Ιεραποστολής στην Αλάσκα και στοιχεία για τους Ορθόδοξους της διασποράς στο Νέο Κόσμο. Να γνωρίσουν την Ορθοδοξία κυρίως στη Λαπωνία, Φιλανδία, Βορ. Ρωσία - Σιβηρία. Να γνωρίσουν την Ορθόδοξη Ιεραποστολή στην Αφρική και την Ορθοδοξία γενικό στο Νότιο Ημισφαίριο. Να κατανοήσουν ότι Χριστός θέλει ενωμένους και αγαπημένους τους πιστούς: Στην οικογένεια, στο σχολείο, στην ενορία, στην επισκοπή, σε όλον τον κόσμο, («από περάτων έως περάτων» «Ίνα ώσιν έν»). ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΖ ΕΠΙΚΑΙΡΑ Οι εορταστικοί σταθμοί, δείκτες σημαντικοί στην πορεία των Χριστιανών. ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣΝα κατανοήσουν ότι η χαρά της γιορτής των ιερών προσώπων και των αγίων ανεφοδιάζει τους πιστούς στην πορεία τους.ΜΕΡΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
7.  
    ΕΠΙΣΤΟΛΕΣ ΣΤΟΥΣ ΑΔΕΛΦΟΥΣ Ο Παύλος φροντίζει για τις πρώτες εκκλησίες και στηρίζει τους χριστιανούς με Επιστολές (μνεία Επιστολών). Η αγάπη και η συγκατάβαση του Χριστού. Οι Επιστολές που γράφτηκαν στην Ελληνική Γλώσσα διαβάζονται και σήμερα στην Εκκλησία. Ενδεικτικά αποσπάσματα από Επιστολές του Παύλου: 1) Προς Κορινθίους Β 13, 11-13. Να γνωρίσουν τη μέριμνα του Παύλου για τους πιστούς. Να αποκτήσουν μια πρώτη εντύπωση για τη μορφή και το περιεχόμενο των Επιστολών του Παύλου. Να αισθανθούν χαρά και τιμή που οι Επιστολές γράφτηκαν στη γλώσσα τους.
8.  
    ΕΠΙΣΚΕΨΗ ΣΤΟ ΣΠΙΤΙ ΤΟΥ ΛΑΖΑΡΟΥ Η φιλία του Χριστού με την οικογένεια του Λαζάρου. ο Χριστός επισκέπτεται το σπίτι του Λαζάρου, συνομιλεί και διδάσκει. Γιατί ονομάστηκε Θεοφόρος. Το αξίωμα που είχε στην Εκκλησία. Τι θα πει μάρτυρας, μαρτύριο. Να γνωρίσουν ότι πολλοί από τους πρώτους χριστιανούς, όπως ο Άγιος Ιγνάτιος, ομολόγησαν την πίστη τους στο θεό και μαρτύρησαν γι αυτήν. Να συνειδητοποιήσουν ότι η χριστιανική ζωή πολλές φορές φτάνει μέχρι τη θυσία.
9.  
    Ο ΑΓΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΦΟΡΟΣ Στοιχεία από τη ζωή του Αγίου Χριστοφόρου. Γιατί ονομάστηκε Χριστόφορος. Διήγηση του περιστατικού με το ποτάμι. Να γνωρίσουν στιγμιότυπα από τη ζωή του Αγίου Χριστοφόρου. Να πληροφορηθούν γιατί η Εκκλησία καθιέρωσε Άγιο και προστάτη των πορευομένων, τον Άγιο Χριστόφορο. Να βεβαιωθούν ότι οι άγιοι είναι φίλοι και προστάτες μας. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟΔ ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΣΤΟΝ ΚΑΙΝΟΥΡΙΟ ΔΡΟΜΟ Η ζωή των πιστών μέσα στην εκκλησιαστική κοινότητα και τη λατρεία. Οι σχέσεις τους με τους αδελφούς Χριστιανούς. ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣΝα μάθουν το νέο τρόπο ζωής μέσα στην εκκλησιαστική κοινότητα. Να κατανοήσουν τη σημασία και την αξία του Χριστιανικού τρόπου ζωής. Να νιώσουν ότι η Εκκλησία μέσα στους κόλπους της προσφέρει στους πιστούς αγάπη, σιγουριά και ασφάλεια. ΜΕΡΙΚΟΤΕΡΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟΧΟΙΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
10.  
    ΠΥΞΙΔΑ ΣΤΗΝ ΠΟΡΕΙΑ ΜΑΣ Η πυξίδα και πως λειτουργεί. ο Χριστός συνεχίζει να οδηγεί τους ανθρώπους με το λόγο του, το Ευαγγέλιο. ο λόγος του Χριστού περιέχεται στα τέσσερα Βιβλία (Ευαγγέλια) που έγραψαν οι Ευαγγελιστές Ματθαίος, Μάρκος, Λουκάς και Ιωάννης. Να μάθουν ότι ο Χριστός ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τους αδικημένους της ζωής και φροντίζει για την ανακούφιση τους από τον πόνο. Να ευαισθητοποιηθούν στην επικοινωνία τους με τους άλλους παραδειγματιζόμενα από τον τρόπο που ο Χριστός πλησίασε το Ζακχαίο. Να εκτιμήσουν την αγάπη και συγκατάβαση του Χριστού απέναντι στους ανθρώπους. Να γνωρίσουν ότι ο Χριστός είχε φίλους. Να κατανοήσουν στοιχεία της αληθινής φιλίας: Συμπαράσταση στη χαρά και τη λύπη και συμπόρευση στη ζωή. Να κατανοήσουν ότι ο αναστημένος Χριστός συνοδεύει τους ανθρώπους στο δρόμο της ζωής. Να νοιώσουν χαρά και ασφάλεια για τη σκέψη ότι ο Χριστός είναι παντού και πάντα κοντά τους. Να γνωρίσουν στοιχεία για τους Ευαγγελιστές και τα αντίστοιχα Ευαγγέλια. Να κατανοήσουν ότι το Ευαγγέλιο λειτουργεί ως πυξίδα στην πορεία της ζωής του ανθρώπου. Να εξοικειωθούν στη χρήση της Καινής Διαθήκης. Τα Ευαγγέλια τα ακούμε στην εκκλησία και τα μελετούμε στο σπίτι ή στο σχολείο. Περιλαμβάνονται στο βιβλίο της Καινής Διαθήκης. ΓΕΝΙΚΕΣ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΕΠΙΔΙΩΞΕΙΣΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ Γ Ο ΛΑΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΥ σε ΠΟΡΕΙΑ Ο λαός του Θεού, η Εκκλησία, πορεύεται στην Ιστορία, ακολουθώντας το παράδειγμα του Χριστού. Αντιμετωπίζει τις δυσκολίες με εμπιστοσύνη στην αγάπη του Χριστού, ομολογεί την πίστη της και εξαπλώνεται. Να γνωρίσουν τα πρώτα βήματα της πορείας της Εκκλησίας. Να εκτιμήσουν την προσφορά των πρωτοπόρων στην διάθεση της πίστης και την εδραίωση της Εκκλησίας. Να αρχίσουν να συνειδητοποιούν την συμβολή του Ελληνισμού στη διάδοση του Ευαγγελίου. Να νιώσουν ότι το Άγιο Πνεύμα στηρίζει, παρηγορεί και εμπνέει τους πιστούς. ΜΕΡΙΚΟΤΕΡΕ ΕΝΟΤΗΤΕΣ ΣΤΟΧΟΙΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ.
Άρθρο 2
1.  
    Η ισχύς του παρόντος διατάγματος αρχίζει από το σχολικό έτος 1993 - 1994. Στον Υφυπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος διατάγματος.
  • Τις διατάξεις του άρθρου 4, παρ. ΙΙ, περίπτωση ε και του άρθρου 24, παρ. 2 περίπτωση γ του Ν. 1566/1985 (ΦΕΚ 167 τ.Α).
  • Τις διατάξεις του άρθρου 29 Α του Ν. 1558/1985 (Α 137), το οποίο προσετέθη με το άρθρο 27 του Ν. 2081/ 1992 (Α 154).
  • Την αριθ. 16/1992 πρόταση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
  • Την Υ. 1939/Η/9923/9.12.1992 απόφαση του Πρωθυπουργού και του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων για ανάθεση αρμοδιοτήτων στους Υφυπουργούς Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων (ΦΕΚ 728Β/ 11.12.1992).
  • Το γεγονός ότι από τις διατάξεις του παρόντος διατάγματος δεν προκαλείται δαπάνη εις βάρος του Κρατικού Προϋπολογισμού.
  • Την αριθμ. 523/1992 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας, με πρόταση του Υφυπουργού Εθνικής. Παιδείας και Θρησκευμάτων,
Τίτλος Κωδικός Ημερομηνία
ΑΠΟΦΑΣΗ 1992/1939/Η/9923 (ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΤΙΤΛΟΣ) 1992/1939_Η_9923 1992
ΝΟΜΟΣ 1985/1558 (ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΤΙΤΛΟΣ) 1985/1558 1985
ΝΟΜΟΣ 1985/1566 (ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΤΙΤΛΟΣ) 1985/1566 1985
Ρύθμιση του θεσμού των Επιμελητηρίων, τροποποίηση των διατάξεων του V.-1712/1987 για τον εκσυγχρονισμό των επαγγελματικών οργανώσεων των εμπόρων, βιοτεχνών και λοιπών επαγγελματιών και άλλες διατάξεις. 1992/2081 1992
Τίτλος Κωδικός Ημερομηνία