ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ

ΤΥΠΟΣ

Προεδρικό Διάταγμα

ΚΩΔΙΚΟΣ

1996/117

ΦΕΚ

 ΗΜΕΡΟΜΗΝΙΕΣ

ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗΣ

1996-05-24

ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ

1996-05-24

ΥΠΟΓΡΑΦΗΣ

1996-05-06

 ΥΠΟΓΡΑΦΟΝΤΕΣ

 ΥΠΟΥΡΓΕΙΑ

 ΕΤΙΚΕΤΕΣ

ΕΛΛΑΔΑ ΓΕΩΓΡΑΦΙΑ ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΔΙΚΑΙΟ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΚΟΙΝΩΝΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Αρxική Έκδοση
 Εξαγωγή XML
 Εξαγωγή PDF
 Εξαγωγή RDF
 Εξαγωγή JSON

Τροποποίηση αναλυτικών προγραμμάτων σχολικών μονάδων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης.

loading...

Φόρτωση περιεχομένων ...


Εμφάνιση ολόκληρου του εγγράφου 

Άρθρο 1 "Ο σκοπός και η διδακτέα ύλη του μαθήματος της Ιστορίας της Α τάξης του Ημερησίου Γενικού Λυκείου, όπως ορίζονται στις διατάξεις της παραγράφου 3 του άρθρου 1 του Π. Δ/τος 479/85 (ΦΕΚ 170 τ. Α) αντικαθίστανται ως εξής: Ι. ΣΚΟΠΟΣ Σκοπός της διδασκαλίας [...]"
1.  
    Γραμματεία -Ποίηση (έπος, λυρική ποίηση, θέατρο) -Πεζός λόγος (ιστοριογραφία - (Ηρόδοτος: Η στοιχειώδης εκπαίδευση και η εγκύκλιος μόρφωση. «βάσανος» για την αλήθεια, Πολύβιος: Σχολεία, δάσκαλοι και καθηγητές.
  1. Ανάλυση της ενότητας -Προέλληνες-Ινδοευρωπαϊκά φύλα -Γεγονότα που διαμόρφωσαν συνείδηση ενότητας έναντι άλλων λαών (λ.χ. εκείνων που ζούσαν έξω από τις αποικίες των Ιώνων, Δωριέων . . που μιλούσαν άλλη γλώσσα, είχαν άλλη θρησκεία). -θεσμοί ενοποιητικοί:
  2. μαντεία, αγώνες, παιδεία (με κοινή γραμματεία και γενικότερη πολιτισμική δημιουργία). -Κοινοί εχθροί, κοινή προσπάθεια άμυνας θρίαμβοι και ταπεινώσεις, π.χ. απόκρουση Περσών (490-449 π.χ.) και Ανταλκίδεια Ειρήνη (387/6 π.χ.). -Πώς διαμορφώθηκε η πανελλήνια επωνυμία:
  3. Πώς γεννήθηκε η πανελλήνια διακήρυξη του Ισοκράτη:
  4. -Στο προσκήνιο οι Μακεδόνες:
  5. Φίλιππος - Αλέξανδρος οι δημιουργοί της πρώτης πολιτικής ένωσης των Ελλήνων για ενιαία εξόρμηση εναντίον του Περσικού Κράτους, (338 π.χ. «Συνέδριο της Κορίνθου» 336 π.χ. επαναβεβαίωση). -Η εξόρμηση στην Ανατολή και τα Ελληνιστικά Κράτη.
  6. Στόχοι Μέσα από μία συνολική θεώρηση της Ιστορίας του αρχαίου Ελληνισμού (που είναι ταυτόχρονα ανασκόπηση της ιστορίας που διδάχθηκε στην α τάξη γυμνασίου), επιδιώκεται να παρακολουθήσουν οι μαθητές πώς ο διασπασμένος ή διάσπαρτος κόσμος των φυλών έφτασε - μέσα από ποικίλα ιστορικά περιστατικά και πολλές διακυμάνσεις - να νιώθει ότι αποτελεί μία ενότητα, φυλετική, πολιτιστική και διαφορετική από άλλους λαούς, μολονότι δεν αποστρεφόταν και τη συμβίωση μαζί τους, μία πολιτική που εφάρμοσαν οι Μακεδόνες στην αρχή και οι λοιποί Έλληνες αργότερα, όλοι μαζί ως εκφραστές του Ελληνικού Πολιτισμού
  7. Εποπτικά μέσα Για την ανάλυση του θέματος αυτού είναι αναγκαίοι χάρτες όπως:
  8. των αποικισμών, των Μηδικών, της Μακεδονίας του Φιλίππου Β, της εκστρατείας του Αλεξάνδρου, των Ελληνιστικών Κρατών.
  9. Εικόνες που θα επιλεγούν με κριτήριο την προφανή ιστορική συνάφειά τους με το κείμενο (π.χ. ο χώρος της Αρχαίας Ολυμπίας, του μαντείου των Δελφών).
  10. Πηγές Ηρόδοτος, Θουκυδίδης, Πολύβιος, Ισοκράτης, κ.λ.π. ψηφίσματα σχετικά με το Κοινόν των Ελλήνων (338 π.χ.) και την Κοινή Ειρήνη κ.λ.π.
2.  
    Η διείσδυση της Ελληνικής Παιδείας και η επίδρασή της στον Ιουδαϊσμό. Η αντίσταση των Ιουδαίων στην ελληνική διείσδυση, (οι ιστορικές ρίζες του Χριστιανισμού βρίσκονται στον Ιουδαϊσμό που έχει ήδη επηρεαστεί από τον Ελληνισμό). Η Παιδεία και οι Γυναίκες.
  1. Ανάλυση της ενότητας
3.  
    Επιστήμες - Αστρονομία - Γεωγραφία - Ιατρική - Μαθηματικά - 4. Κοινοί δεσμοί - Πανελλήνιοι αγώνες - Γιορτές - Μαντεία -Ιερά - Αμφικτυονίες -Συμμαχίες, συμπολιτείες. Η ελληνική γλώσσα ως κοινή έκφραση της πίστης των Χριστιανών.
  1. Ανάλυση της ενότητας
4.  
    Η ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ ΠΑΙΔΕΙΑ - ΤΕΧΝΗ - ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ (Πρόνοια - Φιλανθρωπία) Έλληνες τίθενται επί κεφαλής της Εκκλησίας.
  1. Ανάλυση της ενότητας Εισαγωγικό Σημείωμα ΠΑΙΔΕΙΑ
5.  
    Η ελληνική άποψη του κόσμου, τα ηθικά και κοινωνικά ιδεώδη των Ελλήνων επηρεάζουν τη χριστιανική διδασκαλία. Η στάση των Πατέρων της Εκκλησίας απέναντι στον Ελληνισμό. Οι βιβλιοθήκες. ΤΕΧΝΗ.
6.  
    Η Ελληνική Τέχνη (ως μορφή και περιεχόμενο), επηρεάζει τη χριστιανική λατρευτική έκφραση σε Ανατολή (Αλεξάνδρεια, Αντιόχεια) και Δύση (Ρώμη) Οι ρίζες και η λειτουργικότητά της. - Αρχιτεκτονική, Ζωγραφική - Ψηφιδωτά, Γλυπτική και Μικροτεχνία.
7.  
    Μεσοβυζαντινή Τέχνη (7ος - 11ος αι.) α) Αρχιτεκτονική , Ζωγραφική (προεικονομαχικά, Εικονομαχία, μετά την Εικονομαχία), Ψηφιδωτά - Τοιχογραφίες, Φορητές Εικόνες, Γλυπτική - Μικροτεχνία. - Να επισκοπήσουν κατά τομείς, τα δημιουργήματα του ελληνικού πνεύματος. - Να εκτιμήσουν το μέγεθος της προσφοράς τους. - Να νιώσουν περήφανοι για τους προγόνους τους. - Να προβληματιστούν και να επιθυμήσουν περισσότερη πληροφόρηση πάνω σε όλα τα σχετικά θέματα. - Να γνωρίσουν τους φορείς και τον τρόπο διάδοσης των ελληνικών πολιτιστικών επιτευγμάτων στην Ευρώπη και στον υπόλοιπο κόσμο. - Να δουν πώς η ελληνική πολιτιστική κληρονομιά από πολλούς δρόμους απλώθηκε σε άλλες χώρες και πρόσφερε σημαντικά στοιχεία στην παιδεία της Ανθρωπότητας.
  1. Εποπτικά μέσα - Προσωπογραφίες (ποιητών, φιλοσόφων, επιστημόνων, γλυπτών κ.α.). -Εικόνες μνημείων ή καλλιτεχνικών δημιουργημάτων (αρχιτεκτονικής γλυπτικής, ζωγραφικής, νομισματικής κ.α.). - Εικόνες ευρωπαϊκών κτισμάτων, που δείχνουν τη μίμηση ελληνικών ρυθμών. - Χάρτες σχετικοί με τους αποικισμούς, την ελληνιστική ανατολή, την πορεία των Αράβων προς την Αφρική και την Ισπανία, το Βυζανινό κράτος και τις ελληνικές παροικίες κατά την περίοδο της τουρκοκρατίας. - Αποσπάσματα από έργα Ελλήνων και ξένων συγγραφέων, που αναφέρονται στην προσφορά του αρχαίου ελληνικού πνεύματος (Liνingstοn, Ηighet, Wilcken, Κανελλόπουλος κ.α.).
8.  
    Το Ρωμαϊκό κράτος, με την επίδραση του Χριστιανισμού (εξελληνισμένος Χριστιανισμός), του Ελληνισμού (εκχριστιανισμένος Ελληνισμός) και τη διοικητική και νομική του υποδομή, μεταμορφώνεται σε βυζαντινό Αρχιτεκτονική, Μνημειακή Ζωγραφική, Εικόνες, Γλυπτική, Μικροτεχνία.
  1. Στόχοι Οι μαθητές:
  2. - Να ανακαλέσουν στη μνήμη τους βασικά στοιχεία από την Αρχαία Ελληνική, Ρωμαϊκή και Πρωτοβυζαντινή Ιστορία. - Να κατανοήσουν τις αιτίες εξάπλωσης των Ρωμαίων στην Ανατολή και να εκτιμήσουν τη συνεισφορά των Ελλήνων στη δημιουργία Ελληνορωμαϊκού πολιτισμού. - Να γνωρίσουν πώς ο ελληνικός πολιτισμός εξαπλώνεται στην Ασία (μετά την προέλαση του Μ. Αλεξάνδρου και την ίδρυση Ελληνιστικών κρατών) και επιδρά στους λαούς της.
  3. Να κατανοήσουν ότι οι Ρωμαίοι, όταν κατέβαλαν στρατιωτικά τη Δυτική Ασία, βρέθηκαν σε εξελληνισμένες περιοχές. - Να γνωρίσουν πως διείσδυσε η Ελληνική Παιδεία στον Ιουδαϊκό κόσμο, και πως επέδρασε σ αυτόν. - Να κατανοήσουν ότι ο Χριστιανισμός (πριν εξαπλωθεί) δέχεται τις επιδράσεις του Ελληνισμού, καθώς εμφανίζεται στον ελληνόφωνο Ιουδαϊσμό. - Να γνωρίσουν ότι οι πρώτες χριστιανικές κοινότητες αποτελούνται από ελληνόφωνους Ιουδαίους και Έλληνες. - Να κατανοήσουν ότι ο Χριστιανισμός εξαπλώνεται στον ειδωλολατρικό κόσμο (Έλληνες, Ρωμαίους και άλλους), με βασικό μέσο την ελληνική γλώσσα. - Να εκτιμήσουν την προσφορά των Ελλήνων στην οργάνωση και καθοδήγηση της Εκκλησίας του Χριστού. - Να γνωρίσουν ποια στοιχεία της φιλοσοφίας, ηθικής και κοινωνικής ζωής των Ελλήνων γίνονται δεκτά από τους Πατέρες της Εκκλησίας και ποιες χριστιανικές ιδέες ενστερνίζονται οι Έλληνες. - Να κατανοήσουν γιατί η ελληνική Τέχνη (ως μορφή και περιεχόμενο) επηρεάζει τη χριστιανική λατρευτική έκφραση. - Να κατανοήσουν τους λόγους μεταφοράς του διοικητικού κέντρου από τη Δύση στην Ανατολή και να αντιληφθούν την αναγκαιότητα της ενέργειας του Μ. Κωνσταντίνου να μεταφέρει την πρωτεύουσα στο Βυζάντιο. - Να κατανοήσουν ότι το Βυζαντινό κράτος είναι αποτέλεσμα του ρωμαϊκού διοικητικού και νομικού συστήματος, του Χριστιανισμού, που έχει δεχθεί ήδη την επίδραση του Ελληνισμού, και του εκχριστιανισμένου πια Ελληνισμού. γ. Εποπτικά μέσα Αναγκαία μέσα διδασκαλίας είναι:
  4. Χάρτης της Ελληνιστικής Ανατολής και Χάρτης του Χριστιανικού κόσμου.
  5. Εικόνες (Διαφάνειες) από μνημεία τέχνης, όπως ναοί ελληνορωμαϊκής περιόδου, ανάγλυφα και ψηφιδωτά ελληνιστικής εποχής στην περιοχή εξάπλωσης του Ιουδαϊσμού (τοιχογραφίες από Συναγωγές), τοιχογραφίες και ανάγλυφα σε κατακόμβες και άλλους λατρευτικούς τόπους των Χριστιανών.
  6. Πηγές Κείμενα Ιώσηπου, από τους παπύρους του Κουμράν, κείμενο πολέμου για τη διεξαγωγή της Μακκαβαϊκής Επανάστασης και διάφορα έργα Ιουδαϊκής Γραμματείας, Καινή Διαθήκη:
  7. Πράξεις Αποστόλων, Επιστολές Απ.
  8. Παύλου.
  9. Οι Απολογητές (Ιουστίνος, Αθηναγόρας, Αθηναίος Χριστιανός φιλόσοφος), οι Αποστολικοί πατέρες και οι Μεγάλοι Πατέρες του 4ου και 5ου αιώνα.
9.  
    Η επιβίωση της Τέχνης στους Μεταβυζαντινούς χρόνους έως σήμερα. Σύντομη ερμηνεία της Βυζαντινής Τέχνης. ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ (Πρόνοια - Φιλανθρωπία).
10.  
    Η κοινωνία του Βυζαντίου. Εννοιολογική προσέγγιση, κοινωνικές δομές, φορολογική πολιτική του κράτους.
11.  
    Η κοινωνική πολιτική του κράτους στην Κων/πολη, στις άλλες μεγάλες πόλεις και στον αγροτικό πληθυσμό
12.  
    Η κοινωνική πρόνοια και φιλανθρωπία. Η Εκκλησία, η Νομοθεσία, τα ιδρύματα (Νοσοκομεία, ορφανοτροφεία, γηροκομεία, πτωχοκομεία). ΠΟΛΙΤΙΣΜΙΚΗ ΑΚΤΙΝΟΒΟΛΙΑ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟ ΣΛΑΒΙΚΟ ΚΟΣΜΟ ΚΑΙ ΠΡΟΣ ΤΗ ΔΥΣΗ ΠΟΥ ΑΝΑ-ΓΕΝΝΑΤΑΙ.
13.  
    Το Βυζάντιο και οι Σλάβοι. Εκχριστιανισμός και Πολιτισμός.
14.  
    Το Βυζάντιο και η Δύση. Ο ρόλος του Βυζαντίου στην Ευρωπαϊκή Αναγέννηση. α) Η φυγή των Ελλήνων Λογίων. β) Η υποδοχή των Λογίων στη Δύση. γ) Η αποδοχή της Ελληνικής Προσφοράς και δρόμοι διάδοσής της προς την Ευρωπαϊκή παιδεία.
  1. Στόχοι Οι μαθητές:
  2. - Να γνωρίσουν τα στοιχεία τα σχετικά με την εκπαίδευση των Βυζαντινών, τις βαθμίδες και την αναγκαιότητά της. - Να μάθουν για την ύπαρξη σχολείων και των υπευθύνων (δασκάλων και καθηγητών) για τη λειτουργία τους. - Να κατανοήσουν ότι στο Βυζάντιο ιδρύθηκαν τα πρώτα Πανεπιστήμια για ανώτερη και ανώτατη εκπαίδευση, πρωτοπορία στον τότε πολιτισμένο κόσμο. - Να αντιληφθούν ότι η μόρφωση και η παιδεία ήταν μέλημα και των γυναικών που συμμετείχαν στην εκπαίδευση. - Να γνωρίσουν ποιες επιστήμες αναπτύχθηκαν και πώς διαδόθηκαν στους άλλους λαούς. - Να κατανοήσουν τη συμβολή της Εκκλησίας και των λειτουργών της στην πνευματική καλλιέργεια. - Να γνωρίσουν πως διασώθηκε η αρχαία ελληνική φιλολογική κληρονομιά και πώς διαδόθηκε στον τότε κόσμο με τη δραστηριότητα των εργαστηρίων αντιγραφής χειρογράφων. - Να γνωρίσουν το χαρακτήρα της Τέχνης που αναπτύχθηκε πριν από την Εικονομαχία και τι επιδίωκε. - Να γνωρίσουν την ομορφιά της Τέχνης (Αρχιτεκτονικής, Ζωγραφικής κ.α.) και το νοήμα (την ερμηνεία) των εικόνων και να διαπιστώσουν πόσο υπηρετεί το θρησκευτικό συναίσθημα. - Να γνωρίσουν την Τέχνη μετά την Εικονομαχία, το νέο περιεχόμενό της (η ιστόρηση ενός γεγονότος) και την επίδραση του ελληνικού αισθητικού στοιχείου πάνω σ αυτήν. - Να γνωρίσουν την προσφορά της Βυζαντινής Τέχνης στον παγκόσμιο πολιτισμό και να κατανοήσουν ότι η βυζαντινή καλλιτεχνική κληρονομιά συνεχίζεται μέσα στη ζωή του νέου ελληνισμού και να εκτιμήσουν τη σημαία της. - Να γνωρίσουν βασικά στοιχεία από τη διάρθρωση της Βυζαντινής κοινωνίας, καθώς και τις διαφορές των κοινωνικών τάξεων. - Να επισημάνουν προβλήματα από τη ζωή των Βυζαντινών και να εκτιμήσουν τις προεκτάσεις αυτών των κοινωνικών προβλημάτων στη σημερινή ζωή. - Να γνωρίσουν τον τρόπο ζωής και τα προβλήματα των κατοίκων της υπαίθρου. - Να κατανοήσουν τις προσπάθειες του Βυζαντινού κράτους να λύσει κοινωνικά προβλήματα με αλλαγές στη διοίκηση και τη νομοθεσία. - Να διαπιστώσουν ότι η κοινωνική πρόνοια ήταν βασικά έργο της Εκκλησίας με την αρωγή του κράτους. - Να γνωρίσουν τον τρόπο που εκχριστιανίστηκαν και εκπολιτίστηκαν οι Σλάβοι και τη σημασία του. - Να κατανοήσουν τη συμβολή του Βυζαντίου στην Ευρωπαϊκή Αναγέννηση.
  3. Εποπτικά μέσα Αναγκαίες οι εικόνες που εμπεδώνουν τις πληροφορίες για τη Βυζαντινή Τέχνη, την ακτινοβολία της και τις επιδράσεις της
  4. Πηγές Κείμενα ιστορικών και άλλων συγγραφέων, π.χ. Πρίσκο, Ζώσιμο, Θεοφάνη, Προκόπιο, Μιχ.
  5. Ψελλό κ.α. Το παρόν Προεδρικό Διάταγμα ισχύει από το σχολικό έτος 1996-1997.
  6. Στον Υπουργό Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων αναθέτουμε τη δημοσίευση και εκτέλεση του παρόντος Προεδρικού Διατάγματος.
  • Τις διατάξεις της περ. δ) της παραγράφου 9 του άρθρου 8 και της περ. γ) της παραγράφου 2 του άρθρου 24 του Νόμου 1566/1985 «Δομή και λειτουργία της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ 167 τ.Α).
  • Τη με αριθμό 5/1995 πρόταση του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου.
  • Το γεγονός ότι από τις διατάξεις αυτού του διατάγματος δεν προκαλείται δαπάνη σε βάρος του κρατικού προϋπολογισμού (άρθρο 29Α του Ν. 1558/85 ΦΕΚ 167 τ.Α το οποίο προσετέθη στο Νόμο αυτό με το άρθρο 27 του Ν. 2081/92 ΦΕΚ 154 τ.Α).
  • Τη με αριθμό 540/1995 γνωμοδότηση του Συμβουλίου της Επικρατείας, με πρόταση του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων
Τίτλος Κωδικός Ημερομηνία
ΝΟΜΟΣ 1985/1558 (ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΤΙΤΛΟΣ) 1985/1558 1985
ΝΟΜΟΣ 1985/1566 (ΑΓΝΩΣΤΟΣ ΤΙΤΛΟΣ) 1985/1566 1985
Ρύθμιση του θεσμού των Επιμελητηρίων, τροποποίηση των διατάξεων του V.-1712/1987 για τον εκσυγχρονισμό των επαγγελματικών οργανώσεων των εμπόρων, βιοτεχνών και λοιπών επαγγελματιών και άλλες διατάξεις. 1992/2081 1992
Τίτλος Κωδικός Ημερομηνία